Building An All-text Linux Workstation
یک مجموعه ۱۴ قسمتی که تولید یک ایستگاه کاری همه منظورهای را که فقط برنامههای بر مبنای متن را به کار میبرد، شرح میدهد.
Getting Ready For Ubuntu 10.04
این مجموعه فرایند ارتقای یک سیستم لینوکس به وسیله انجام یک fresh install از یک نگارش به یک نگارش دیگر را مرور میکند. شیوههای پشتیبانگیری و نصب سیستم را پوشش میدهد.
ویژگیهای اضافه شده به چهارمین نگارش عمده bash را پوشش میدهد.
یک تولید کننده الگوی اسکریپت پوسته bash. این اسکریپت را برای کمک به نوشتن اسکریپتهای خودتان به کار ببرید. الگوهای تولید شده شامل توابع سودمند پوسته، مدیریت خطا و سیگنال، و تجزیهکننده شناسه و گزینه هستند.
یک سیستم ابتدایی ذخیره ابری را با استفاده از هر میزبان راهدورِ در حال اجرا به عنوان یک خادم SSH، پیادهسازی میکند.
فایلهای بزرگ تصویر (عکسها) را برای استفاده به عنوان پیوستهای پیغامهای ایمیل، یادداشتهای بلاگ، و غیره تغییر اندازه میدهد.
یک لیست تشریحی از برنامههای موجود در یک دایرکتوری تولید میکند. مناسب برای سیاحت نمودن در سیستم شما.
شاید در پاسخ به قابل استفاده نمودن موضوعات یافت شده در صفحه man bash، پروژه GNU راهنمای مرجع Bash را تولید کرده. شما میتوانید آن را به عنوان ترجمه صفحه man bash به قالب قابل خواندن انسانی در نظر بگیرید. در حالیکه فاقد یک نگرش آموزشی است و مثالهای کاربردی را شامل نمیشود، برای خواندن بسیار آسانتر است و به گونهای مفیدتر از صفحه man bash تنظیم گردیده است.
صفحه man bash و راهنمای مرجع Bash هر دو به طور وسیع ویژگیهای موجود در bash را مستندسازی میکنند. اما، هنگامی که خواستار یک توصیف از رفتار bash هستیم، منابع متفاوتی لازم میگردند. مورد به مراتب شایستهتر Greg's Wiki است. این سایت مباحث متنوعی را پوشش میدهد، اما موارد مخصوصاً ارزشمند برای ما Bash FAQ که شامل بیش از یکصد پرسش در باره bash است که بارها پرسیده شدهاند، Bash Pitfalls که بسیاری از مشکلات رایج رویاروی نویسندگان اسکریپت در bash را تشریح میکند، و Bash Guide، یک مجموعه آموزشهای سودمند برای کاربران bash هستند. همچنین چند مورد مفرح rants برای خواندن وجود دارد.
همانند ویکی Greg، ویکی Bash Hackers گفتارهای مختلف بسیاری در ارتباط با bash، ویژگیها و رفتار آن ارایه میکند. موارد گنجانده شده، تعدادی آموزشهای مفید در زمینه شیوههای برنامهنویسی و موضوعات اسکریپتنویسی bash هستند. در حالیکه نوشتن در آن به طور گاه گاهی، و اندکی آشفته و بینظم است، شامل اطلاعات سودمندی میباشد.
Chet Ramey نگهدارنده فعلی bash است و او دارای صفحه خودش میباشد. در آن صفحه شما میتوانید اطلاعات نگارش، آخرین اخبار، و سایر موارد را پیدا کنید. سودمندترین سند روی صفحه Bash نگارش Bash FAQ آن است. فایل NEWS شامل لیست فشردهای از ویژگی های اضافه شده در هر نگارش bash است.
SHELLdorado یک سایت آموزشی اسکریپتنویسی پوسته است. آموزشهایی از مباحث متنوع اسکریپتنویسی و یک مجموعه بزرگ از اسکریپتها و توابع را ارایه میدهد.
این یک نگاه تفصیلی به برنامهنویسی پوسته bash است. برخوردی اندیشمندانه همراه با مثالها و تمرینهای بسیار زیاد. یک مکمل مناسب برای آموزشهای LinuxCommand.org.
صفحه Bash Prompt HOWTO یک کنکاش جالب شگفتانگیزی است در مورد هر آنچه که شما میتوانید با prompt انجام بدهید.
با آموزش The Linux From Scratch شما فرایند ساختن یک سیستم کامل لینوکس از کد منبع را طی خواهید نمود.
The Linux Filesystem Hierarchy Standard
استاندارد سیستم فایل سلسله مراتبی لینوکس، طرحبندی استاندارد یک سیستم لینوکس را شرح میدهد. در صورتیکه میخواهید یاد بگیرید که چرا و چگونه لینوکس به طریقی که هست تنظیم میگردد، سایت مناسبی برای بازدید شما است.
Linux Standard Base یک پروژه اختصاصی برای توسعه استاندارد توزیعهای لینوکس است.
بنیاد نرمافزار آزاد (FSF) به توسعه و ترویج حقوق استفاده، مطالعه، رونوشت برداری، ویرایش، و توزیع مجدد برنامههای کامپیوتری توسط کاربران اختصاص دارد.
Electronic Frontier Foundation
EFF صرف نظر از خودِ تکنولوژی، برای محافظت از حقوق اساسی ما، جهت آموزش دادن مطبوعات، سیاستگذاران، و آحاد مردم پیرامون موضوعات آزادیهای شخصی مرتبط با تکنولوژی کار میکند، و به عنوان یک مدافع آن آزادیها عمل مینماید.
SFLC نمایندگی قانونی و سایر خدمات مرتبط با قانون را برای محافظت و پیشبرد نرمافزار آزاد و منبعباز فراهم میکند. در سال 2005, تاسیس گردید، اکنون این مرکز بسیاری از مهمترین و ماندگارترین پروژههای موفق منبعباز و آزاد را نمایندگی میکند.
Against Monopoly وبلاگی است که نوشتههای اقتصاد دانان و صاحبنظران نظریه بازی[1] را که مخالف مفاهیم گوناگون «مالکیت فکری» هستند نمایان میکند. حتماً کتاب آزاد و قابل دریافت Against Intellectual Monopoly نوشته Michele Boldrin و David K. Levine را بخوانید.
مترجم: نظریه بازیها یک نظریه ریاضی منتسب به John von Neumann است که خط مشی و احتمال در شرایط رقابتی بازیها را بررسی میکند، که در آن شرایط تمام بازیگران دارای کنترل جهتدار هستند و هر کدام در جستجوی سودمندترین حرکات در ارتباط با سایرین میباشند. اکنون این نظریه شاخهای از ریاضیات کاربردی است که موقعیتهای استراتژیکی را مطالعه میکند که در آن موقعیتها نقشآفرینان هر کدام اقدامات متفاوتی را برای حداکثرسازی منافع خود اتخاذ مینمایند.
این نظریه نخست به عنوان ابزاری برای درک رفتار اقتصادی ایجاد شد. در آغاز دهه70 میلادی برای توضیح رفتار حیوانی، شامل انواع و تکامل به وسیله انتخاب طبیعی، به کار برده شد. در سالهای جنگ سرد به علت کاربردش در راهبرد نظامی، مخصوصاً مفهوم انهدام مسلم و قطعی دوجانبه، شاهد بیشترین رشد خود بود.
امروزه نظریه بازی در حوزههای آکادمیک بسیار متنوع از زیستشناسی تا فلسفه به کار میرود. اخیراً به علت کاربردش در هوش مصنوعی و مطالعه قیاسی مغز و سلسله اعصاب با ماشینهای الکتریکی و مکانیکی توجه علوم کامپیوتر را نیز به سمت خود جلب نموده است. [1]